BMW Northern Europe AB (hädanefter kallat "BMW-Motorrad") utformar sin webbplats för att vara tillgänglig i enlighet med bestämmelserna i "lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet" ("Tillgänglighetslagen"). Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för erbjudandet på webbplatsen bmw-motorrad.se.
I synnerhet ålägger Tillgänglighetslagen tjänsteleverantörer att bland annat utforma e-handelstjänster så att de är tillgängliga och användbara för personer med funktionsnedsättning som vanligt, utan särskilda svårigheter och i princip utan extern hjälp. Dessa krav har specificerats närmare i förordningen (2023:676) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet och tillämpliga föreskrifter, enligt vilka den senaste tekniken alltid måste beaktas. Förutom de tekniska kraven ålägger lagstiftningen tjänsteleverantörer att göra viss information tillgänglig på ett tillgängligt sätt.
Allmän beskrivning och tjänsten samt beskrivningar och förklaringar som krävs för att förstå tjänstens funktion.
BMW-Motorrad erbjuder olika e-handelstjänster (kallas ”tjänsterna” nedan) på sin webbplats som gör att kunderna kan köpa produkter och tjänster online. De tillgängliga tjänsterna beskrivs nedan.
Onlineinnehåll som inte ingår i tjänsterna som beskrivs är kanske inte helt tillgängliga (ännu).
Skicka en intresseförfrågan online.
När du vill starta processen för att skaffa en motorcykel börjar du på startsidan för BMW-Motorrads webbplats. Beroende på tillgång finns flera sätt att skicka en intresseförfrågan:
Förfrågan
På webbplatsen kan kunderna:
– skicka en förfrågan om en specifik motorcykel som finns i lager hos en BMW Motorrad Partner,
– kontakta en återförsäljare direkt angående en viss modell,
– konfigurera en motorcykel enligt egna önskemål och skicka in konfigurationen som en förfrågan,
– eller söka efter begagnade BMW motorcyklar hos våra officiella återförsäljare.
Inbyte
Kunderna kan ange att de vill få sin motorcykel inbytt hos deltagande inbytespartner och få en icke-bindande prisuppskattning genom att ange sina personuppgifter samt motorcykelns uppgifter.
Det finns olika sätt att få åtkomst till de här alternativen:
1. Nya motorcycklar eller begagnade motorcycklar. Kunderna kan söka efter nya eller begagnade motorcycklar med specifika konfigurationer. När kunden har valt en motorcykel kan hen kontakta en återförsäljare för intresseanmälan eller boka rådgivning i mån av tillgång.
2. Den individuella motorcykelkonfigurationen i Konfiguratorn. En kund som har valt ett grundutförande av en motorcykel kan skapa en individuell konfiguration baserat på detta. Kunden kan skicka en intresseanmälan eller boka rådgivning för den konfigurerade motorcykeln. Kunden kan även spara sin konfiguration.
Olika alternativ för köp eller finansiering diskuteras direkt med återförsäljaren efter att kunden har skickat in sin intresseanmälan.
BMW-Motorrad Connected.
Kunderna erhåller digitala tjänster för sin motorcykel i BMW Online Store för BMW-Connected. De kan lägga till tjänster för en motorcykel som de redan äger och köpa dem online. Tjänsterna som erbjuds beror på kundens motorcykel och kan variera. Ett BMW ID krävs och motorcykeln måste vara kopplad till detta BMW ID.
Tillbehör och tjänster.
I BMW-Motorrad Accessories finder hittar kunderna originaltillbehör från BMW-Motorrad. De kan söka efter tillbehör för motorcyklar i olika produktkategorier och lägga till dem i en förfrågningslista som sedan skickas till återförsäljaren.
Förarutrustning
På sidan Clothing Store hittar kunderna BMW Motorrad-kollektioner och tillbehör. De kan söka efter produkter i olika kategorier, använda filter – och genomföra köp direkt online.
PROVKÖRNING.
Kunderna kan boka en provkörning av en motorcykel av önskad modell med Boka en provkörning genom att ange sina personuppgifter och välja datum och tid samt den BMW-Motorrad Partner som de vill göra provkörningen hos.
Efterlevnad av tillgänglighetskrav.
BMW Northern Europe AB strävar efter att göra sin webbplats tillgänglig på olika sätt och att förbereda den för användning av hjälpmedelsteknik. Av denna anledning följer utvecklingen av webbplatserna de tekniska standarderna i den europeiska standarden EN 301 549 och framgångskriterierna i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 som hänvisas till däri på nivåerna A och AA.
De relevanta undersidorna på webbplatsen tillhandahåller också den information som krävs i enlighet med Tillgänglighetslagen på ett tillgängligt sätt.
Tillsynsmyndighet.
I Sverige är det Post- och telestyrelsen (PTS) som är tillsynsmyndighet för efterlevnaden av den svenska lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, som implementerar EU:s tillgänglighetsdirektiv (EAA).
Feedback och kontakt.
E-post: se.kundsupport@bmwgroup.com
Uppdatering av förklaringen.
Denna tillgänglighetsförklaring uppdaterades senast 2025-06-28.